Rennen door steden en chillen aan kusten - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Matthijs Klugt - WaarBenJij.nu Rennen door steden en chillen aan kusten - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Matthijs Klugt - WaarBenJij.nu

Rennen door steden en chillen aan kusten

Door: Matthijs

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

16 Maart 2014 | Australië, Byron Bay

Twee weken geleden verliet ik samen met Luuk het (destijds nog) koude en grijze Nederland om via een stop over van 3 dagen in Singapore voor het eerst in mijn leven koers te zetten naar het zuidelijk halfrond. Daar het inmiddels voelt alsof ik al twee maanden weg ben in plaats van twee weken, vond ik het weleens tijd worden om deze oude blog weer eens in het leven te roepen. Vandaar dat ik nu dit verhaaltje lig te typen op mijn telefoon vanuit een van de vele hangmatten van het Byron Beach Resort in Byron Bay aan de Australische oostkust.

Voor twee personen die het voornemen hadden om drie - en in Luuk's geval vijf - maanden vooral te gaan chillen en relaxen hebben we in de eerste twee weken van deze reis nog verdraaid veel uitgevoerd. Pas sinds we Sydney hebben verlaten afgelopen donderdagavond zijn we wat meer op stranden gaan liggen en in hangmatten gaan hangen; tot die tijd zijn we (bijna) iedere dag wel actief bezig geweest met het bekijken en en bezoeken van dingen.

In Singapore hebben we, in de drie dagen die we hadden, alle high ligts wel redelijk af kunnen werken, al dan niet succesvol onze jetlag negerend. Van Little India tot het Central Business District, van Marina Bay Gardens tot Chinatown en van Orchard Road tot een soort van hike door de natuur (Southern Ridges). Dit alles in een tropische vochtige deken van 30 graden, wat even wennen was (hoewel niet onaagenaam), zo recht vanuit de Nederlandse 'winter'. Foto's hiervan zal ik t.z.t. nog eens online zetten (hoewel, er staat al een aantal op Facebook), maar daarvoor moeten we eerst eens een betaalbaar internetcafe tegenkomen; Australiërs hebben in internet en WiFi namelijk een goudmijn ontdekt: ze chargen goud geld voor een beetje internet.

In Sydney hebben we vervolgens in een week tijd ook de belangrijkste dingen van alles wat er in de stad en de (voor Australische begrippen) nabije omgeving te doen is, afgerend. Het centrum, met de beroemde Harbour Bridge en het nog beroemdere Sydney Opera House, dat er van iedere kant weer net iets anders uitziet; de prachtige stranden van Manly en Bondi Beach, waarlangs je prachtige wandelingen kunt maken waarbij je, op het moment dat je denkt dat het uitzicht toch echt niet meer mooier kan worden, toch nog de overtreffende trap spot; en ten slotte de Blue Mountains, waar je na een treinrit van twee uur (zoals ik al zei, voor Australische begrippen in de buurt) eerst wakker wordt geschokt met een adembenemend uitzicht, waarna je vervolgens een flink stuk door de bossen kunt hiken waarbij je, als beloning voor het af en toe toch best pittige stijgen en dalen, nog een aantal keer geconfronteerd wordt met een prachtig uitzicht.

Na een aantal opties afgewogen te hebben, besloten we om vanuit Sydney eerst noordwaarts te trekken, langs de oostkust, met Cairns als voorlopige eerste reisdoel. Onze eerste stop was in Port Macquarie, waar we behalve een wandeling naar een daycare voor gewonde koala's en een uurtje op een winderig strand vooral in het hostel hebben gehangen, wat op zichzelf geen straf was met de aanwezigheid van een zwembad, een stapel hangmatten, een voorraad aan entertainment in de vorm van pool- en tafeltennistafels en meer van dat soort zaken, gecombineerd met een gezellige internationale mix van andere backpackers.

Afgelopen nacht hebben we de bus gepakt van Port Macquarie naar Byron Bay, waar we minstens voor de komende drie nachten zullen blijven. Hier zullen we de komende dagen niet veel meer uitvoeren dan het liggen op stranden (misschien gecombineerd met het trappen van een balletje of het trotseren van de vrij woeste zee), het hangen in hangmatten, het bekijken van wat plaatselijke flora en fauna en het drinken van (te) goedkope wijn.

Na Byron Bay weten we nog niet zeker wat onze volgende bestemming zal zijn, maar we weten in ieder geval dat we ergens in de komende weken een tweedaagse en -nachtelijke kampeertour gaan doen op Fraser Island en een even lange zeiltocht gaan maken op de Whitsundays, want dat hebben we gisteren geboekt. Zware vooruitzichten dus de komende tijd.

Tot slot nog een paar rare/grappige dingen die ons zijn opgevallen in de afgelopen twee weken:
- Singaporezen zijn echt bizar netjes, beleefd en opgevoed. Men houdt zich aan alle regels die er zijn ('links staan, rechts gaan' op roltrappen functioneert daar daadwerkelijk, zelfs in de spits ) en als je er op straat maar een halve stoeptegel ontbreekt, wordt die afgezet met een fel lint en excuses voor het ongemak erbij (zal daarvan proberen hier een voorbeeldfotootje te uploaden).
- Australiërs nemen hun eigen goedkope wijn mee naar restaurants om daar te drinken uit de glazen van de eigenaar. De eerste avond in Sydney hadden wij via een cordialgenoot van mij afgesproken met een Australische, die ons wel iets van de omgeving wilde laten zien. Wij dachten dat we uit eten zouden gaan, maar na de eerste ontmoeting zetten zij en haar vriendin linea recta koers naar de bottle shop. Nu zijn wij daar ook niet vies van dus wij dachten, oke dan gaan we eerst dus wat drinken. Groot was echter onze verbazing toen we vervolgens naar een Thais restaurant gingen waar we heerlijk hebben gegeten en gedronken. Van onze eigen wijn.
- Byron Bay staat bekend als hippie-enclave, maar vandaag zijn we erachter gekomen dat hier de echte stereotype hippies wonen, zoals ik dacht dat ze alleen in films bestonden. De kleding, de haren, de manier van praten; alles klopt. Bovendien was vandaag een grote protestmars door het centrum en toen ik vroeg waartegen ze protesteerden, kreeg ik als antwoord 'the government'. Na wat doorvragen wat die dan precies verkeerd deed, kwam er na even nadenken nog een 'things we dislike' bovenop en na nog wat aandringen werd 'things that hurt people' het meest specifieke antwoord. Maar eigenlijk was dat ook genoeg om het filmplaatje compleet te houden.

To zo ver voor nu; ik moet nu gaan proberen om op te staan uit deze hangmat, wat waarschijnlijk een enigszins problematische klus gaat worden. Misschien dat ik wel gewoon blijf liggen en hier slaap vannacht.

G'day!

• 16 Maart 2014 - 13:24

Nienke:

Hey Matthijs (en Luuk ook natuurlijk),

Wat een heeerlijk verhaal zeg! Ik geniet met jullie mee en stel me precies voor hoe jullie erbij liggen in die hangmatten, met een "goon kussentje" opgeblazen (doe je dit niet, proberen dan met die te goedkope wijn;) het zijn prima kussens als ze leeg zijn! Heel veel plezier op Fraser en de whtisundays, welke boot zit je op?

Enjoy Enjoy Enjoy!
    Liefs uit t zonnige zuiden (Breda :p)

• 18 Maart 2014 - 18:49

Jessie:

Hey Mattheo and Luuk,
    Fantastisch geschreven.
    Op naar de volgende avontuur.

Ik hou een oogje in de zeil.....

Tot schrijfs ?
    Groeten uit regenachtig Den Haag.

• 21 Maart 2014 - 11:38

Thilleke:

Hoi Mathijs, leuk je verhaal te lezen en zo een beetje mee te reizen. Heel veel plezier!!!

• 23 Maart 2014 - 23:02

Richard Van Schie:

Interessant reisverslag! Veel genieten in jullie hangmatten. Groeten uit Almere.