Marzo è pazzo - Reisverslag uit Rome, Italië van Matthijs Klugt - WaarBenJij.nu Marzo è pazzo - Reisverslag uit Rome, Italië van Matthijs Klugt - WaarBenJij.nu

Marzo è pazzo

Door: Matteo

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

14 Maart 2008 | Italië, Rome

Ciao!

Zo, tijd om weer eens wat te schrijven. Is namelijk alweer een tijdje geleden.

Vorige week heb ik geloof ik aan het begin niet zoveel uitgevoerd. Maandag dat 2e appartement bekeken en besloten dat ik daarheen zou verhuizen (wat morgen gaat gebeuren). Ligt een stukje dichter bij het centrum dan die andere (helemaal ten noorden van de Villa Borghese); namelijk bij de San Giovanni in Laterano (Sint Jan van Lateranen) en dus ook redelijk in de buurt van het Colosseum.

Vervolgens zoals ik al zei niet zo heel veel uitgevoerd, maar van donderdag tot maandag kwam Anne hierheen! :)
Nadat ik haar donderdagmiddag op Ciampino op had gehaald, hebben we een behoorlijk cultureel weekend achter de rug ^^

Vrijdag begonnen we al tussen half 9 en 9 uur (!!) door met de bus naar de school te gaan. Hier alles laten zien, van de bar tot het dakterras en van het internetpunt tot aan de wc's. Helaas had men besloten dat het flink moest regenen, dus dat was dan weer een minpuntje. Kopje koffie op het dakterras was er niet bij. We wilden toen naar de Vaticaanse musea en de Sint Pieter gaan, dus met de metro van Termini richting Vaticaan. Echter daar aangekomen, bleek er (in de stromende regen, die mensen waren dus echt gek) een enorme rij te staan voor de Vaticaanse musea (meer dan een kilometer) en ook om de Sint Pieter binnen te kunnen, moest je eerst het hele plein over.
We besloten dat dat geen goed idee was en zijn toen maar weer naar huis gegaan om daar, even niet in de regen, te bedenken wat we dan konden gaan doen (er is ook zo weinig te doen in Rome). We hadden net bedacht dat we misschien naar de 'Sint Paulus buiten de Muren' konden gaan, toen Teresa zei dat de rijen bij het Vaticaan later op de dag nog weleens mee wilden vallen. Toen regende het ook minder, dus besloten we om daar dan nog maar eens te gaan kijken. Daar aangekomen bleek de rij voor de Sint Pieter inderdaad weg, dus toen zijn we naar binnen gegaan, na eerst nog eens door de grafkelders van het Vaticaan te zijn geweest. Het blijft indrukwekkend als je langs het graf van Johannes Paulus II komt, zelfs nu nog liggen er bossen bloemen en tekeningen van kinderen en zitten er mensen huilend bij te bidden.
De basiliek zelf blijft uiteraard ook indrukwekkend en toen we weer buiten kwamen bleek het zelfs droog te zijn. Meevaller dus, waarop wij koers zetten richting de Vaticaanse Musea. Ook die rij was volledig verdwenen en we konden zo doorlopen naar binnen. Toen hadden we nog anderhalf uur om te zien wat we wilden zien (de Stanzen van Rafael (vooral de School van Athene) en de Sixtijnse Kapel). Iedereen die ooit eens in de Vaticaanse Musea is geweest weet dat dat eigenlijk te weinig is.
In hoog tempo zijn we het museum doorgesprint op zoek naar een van die twee, maar op een gegeven moment waren de bordjes die richting de Stanzen van Rafael wezen weg en stonden we voor de Sixtijnse Kapel. Teruggaan ging niet, maar men wist ons daar te vertellen dat je na de Sixtijnse Kapel nog weer via een andere route naar de Stanzen van Rafel kon. De entree in de Sixtijnse kapel was allerhartelijkst. Na een gebruld 'NO PHOTO', waar je oren eerst 10 minuten van moesten bijkomen, werd je continu in de gaten gehouden of je niet toch stiekem aan het fotograferen was. Aangezien je verder overal in de Vaticaanse Musea mag fotograferen en ook in de Sint Pieter zelf, vonden wij dat nogal belachelijk. Bovendien maakte iedereen foto's, dus: camera aan, opletten waar die schreeuwlelijk is en klikken maar. De resultaten waren nog niet eens zo heel slecht; ik zal ze hier binnenkort wel online gooien.
Vrijdagavond zijn we met een aantal mensen wat gaan drinken. Daarna had iedereen honger en zijn we nog ergens een pizza gaan eten, waarna we uiteindelijk geeindigt zijn in het appartement van Marie, Bernadette en Morine. We waren rond half 4 thuis, dus konden we zaterdag volledig fit weer op stap gaan!

Zaterdag was het weer plotseling beter: de zon scheen en het was warm! We zijn eerst naar een Nederlands/Duitse begraafplaats geweest in het Vaticaan, waar je alleen op mag als je een Nederlands of Duits paspoort hebt. Daar was dit keer ook een of andere kerk open die de vorige keer geloof ik niet open was, dus heb ik ook weer eens wat gezien dat mijn vader nog niet gezien heeft ;)
Daarna hadden we afgesproken met Marie en Bernadette op de fruitmarkt van het Campo De' Fiori. Even rondgekeken en daarna richting Piazza Navona gegaan. Daar aangekomen gingen Bernadette en Marie winkelen en gingen wij weer cultureel doen. Via het Pantheon en de Trevifontein bij het Colosseum uitgekomen, waar weer een lekkere rij stond. Ik dacht slim te zijn en kaartjes te halen bij de Palatijn (die ook geldig zijn voor het Colosseum en het Forum Romanum), maar aangezien wij recht hadden op kaartjes met korting en ik daar 2 paspoorten voor nodig had (die van Anne en die van mij) en Anne ergens was blijven zitten omdat ze last had van haar rug, ging dat niet door. We zijn nog even in de rij gaan staan bij het Colosseum, maar uiteindelijk hadden we geen zin meer en zijn we maar naar huis gegaan, ook omdat de zon inmiddels nergens meer te bekennen was. 's Avonds nog even op het Sint Pietersplein rondgehangen en daarna weer naar huis gegaan.

Zondag was het tijd om uit te slapen, maar niet te lang, want om 12 uur moesten we op het Sint Pietersplein zijn om de zegen van de Paus te ontvangen. Toen we daar waren scheen de zon weer en besloten we naar het strand te gaan. Nies ging ook mee, en na eerst een uur gezocht te hebben rond station Ostiense/Piramide, hadden we haar gevonden. De rest van de dag heerlijk in de zon op het strand gezeten, terwijl het in de stad geonweerd schijnt te hebben. 's Avonds nog weer toeristisch gedaan, via de Via del Corso en wat zijstraatjes naar de Spaanse Trappen.

Helaas moest ze maandag alweer naar huis, maar gelukkig waren we ruim op tijd op het vliegveld ;)
We hebben ons absoluut niet hoeven haasten, want alles reed keuring op tijd en op een heel handig schema. Ook op Termini hoefden we niet eerst een kilometer te lopen (500 meter vanaf peroon 28 naar de stationshal, 500 meter naar perron 18) in 5 minuten en de bus vanaf het station van Ciampino vertrok ook niet pas een half uur later, waardoor een taxi zouden moeten nemen.
Nee, alles was heerlijk relaxt...

De rest van de week vrij weinig meer uitgevoerd, behalve een keer een biertje ergens gedronken en veel geslapen.

Wel wil ik, als Nederlander zijnde, even lekker klagen over het weer.
Vorige week vrijdag was het slecht, zaterdag half/half, zondag was het hier slecht en op het stand perfect, maandag regende het ontzetten hard, dinsdag was bewolkt, woensdag was weer redelijk en gisteren en vandaag zijn prachtig. Het kan echter heel goed dat het morgen weer bar en bar slecht is, dus je weet niet wat je kun verwachten.
Zoals de Italianen zeggen, Marzo è pazzo!

Allora, ik ga zo eens de zon opzoeken en misschien maar eens mijn tas inpakken voor de verhuizing van morgen.

Ciao!

P.S.: Alexander, gefeliciteerd met die 1000 meter en inmiddels ook met de 500 ;)

• 14 Maart 2008 - 13:47

Anne:

Ha, jij weet het programma nog beter dan ik ;) Maar je hebt het goed beschreven :) Was wel erg leuk he? :) Ga het regelen in dat appartement, dan kom ik er weer aan!

Spreek je snel weer, kus

• 14 Maart 2008 - 13:54

Angelle:

Weer een erg leuk verhaal, het meeste was niet nieuw (al van Anne gehoord ;-))maar altijd leuk om te lezen!
    Ik heb je ook weer een verhaal gestuurd ;-)
    Veel succes met je verhuizing en ik hoop dat het weer mooi blijft voor je!

Kus Angelle

• 14 Maart 2008 - 14:23

Dicky:

Moet tussen al die culturele uitstapjes ook nog niet een keertje naar les (!!!)of heb je nu al vakantie? Blijf er maar lekker van genieten, want dit pakken ze nooit meer van je af.

• 14 Maart 2008 - 17:54

Nienke:

Supergezellig dat Anne er was! klinkt lekker, naja behalve het weer... Vandaag gekseelerd (rond de markt) denk aan: de ijsbaan in utrecht.. over ide klinkers kan je dus echt! alleen maar klunen..haha
    Maar heeeerlijk zonnetje in al mn tussenuren (3 vandaag) lekker op de trap gezeten op school in t zonnetje en gechilt!

ciao matteo!

Liefs Nienke

• 14 Maart 2008 - 18:52

Katrien:

Ciao!

Heerlijk jouw Italiaanse avonturen! Je hebt al heel wat bezocht. Geniet ervan!!! En hopelijk blijft het weer er vanaf nu prachtig...

Tanti saluti da Belgio

Katrien

• 14 Maart 2008 - 19:04

Tante Linda:

Nou Matthijs, jij bent daar niet voor
    je rust, geloof ik?!
    Leuk dat je nu naar een eigen appartement gaat, lekker veel vrijheid.
    Leuk om je verhalen te lezen!
    groetjes van ons allemaal

• 14 Maart 2008 - 19:12

Ria:

Weer een leuk verhaal maar ik had al veel gehoord. de foto's moeten wij nog zien.Vanmiddag naar de huldiging van paulien geweest. [Ze vroeg nog naar je!!!!!] het was gezellig.
    Gisteren heeft alexander geschaatst in Heerenveen en op de 500 m 43.52 gereden. Dus je noet het volgende seizoen wel aan de bak.
    Doe je nog wat aan je conditie???.
    Gaat het met je studie ook nog goed???

Ik spreek je weer. Geniet van je verblijf daar. tot horens

• 17 Maart 2008 - 13:47

Nies:

Matthijs verdient een schouderklopje! Hij heeft afgelopen zondag meegelopen met de Fun Run, een 4 km lange loopwedstrijd door het historisch centrum van Rome.. Hij wilde toch zo graag dat T-shirt ;-) Goed gedaan man! Ik zie je dinsdag.. X

• 17 Maart 2008 - 20:35

Anne:

Ja dat vind ik ook! Dat had ik niet verwacht en hij heeft het zelfs 4 kilometer volgehouden op te krappe schoenen en dat allemaal voor een t-shirt ;) Goed gedaan hoor :)

Tot snel, kus

• 18 Maart 2008 - 08:46

Liny:

Die schouderklop van Nies heb jij zeker verdient, want je bent ervoor op zondagochtend om HALF ACHT opgestaan!Maar je hebt nog een schouderklop verdient: je bent voor jezelf gaan koken!!!Vriend goed oefenen, dan kunnen wij in mei gezellig bij jou komen dineren.Gezellige avond met Nies gewenst, jammer voor jou dat ze deze week weer naar huis gaat.
    dikke knuffel van je mama.

• 18 Maart 2008 - 09:09

KNoe:

Ola Matteo,

ook vanuit het koude Groningen nog veel plezier daar! Mooie verhalen gozert! Keep up the good work!

Groetjes, kNoe

• 19 Maart 2008 - 10:41

Thomas:

Wat een geldig leventje heb je - wij kunnen ook niet klagen vergeleken met 'de katten van Rome' (zijn ze er nog en nog zoveel?).
    Heb jij leren koken? Dat opent perspectieven voor mijn broer en mij! We houden ons aanbevolen voor lekkere hapjes.
    Wil liever geen toespelingen over onze figuren meer.
    Toch veel liefs gewenst!

• 20 Maart 2008 - 14:15

Weijma:

Hoi, hoe bevalt het appartement? Ben je ook zelf aan het kokkerellen? Hopelijk krijg je beter weer met Pasen dan wij, want er gaat sneeuw komen.??????????
    Wij zijn druk geweest, want Marjo heeft weer een andere kamer. Groetjes van ons,
    Weijma.

• 21 Maart 2008 - 19:46

Ingrid Booij:

Hartstikke leuk om al jou verhalen te lezen.Ik lees wel dat je geen last van heimwee hebt. Lekker is dat he, om langere tijd in het buitenland te zijn.Probeer het maar zo lang mogelijk te rekken!!! Natuurlijk wordt er wel van je verwacht dat je straks vloeiend Italiaans kan praten en verstaan. Ik vermoed dat je onderling toch ook veel in het Engels praat?? Het leuke is natuurlijk ook die nieuwe contacten die je maakt daar. Geniet er van!!Wij gaan morgen weer genieten met Eric en Liny tijdens de verhuis van Hellen.
    Liefs Ingrid

• 23 Maart 2008 - 13:53

Wormonline:

Ciao Matteo!

Che grande esperienza, stare in Roma per più di 2 mese! Sono molto geloso di te...

Ma, spero di andare in Italia più tardi. Vado in Italia certamente quest'estate, e magari anche nel secondo anno delle mie studie.

Sento (e leggo) che segui un corso di lingua qua? Non è molto caro? Ma, hai lavorato molto le mese scorse, se mi ricordo bene.

Divertiti e a presto a SQ! :).

Ciao,

• 23 Maart 2008 - 14:05