Il caldo ha cominciato! - Reisverslag uit Rome, Italië van Matthijs Klugt - WaarBenJij.nu Il caldo ha cominciato! - Reisverslag uit Rome, Italië van Matthijs Klugt - WaarBenJij.nu

Il caldo ha cominciato!

Door: Matteo

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

28 Mei 2008 | Italië, Rome

Ciao amici!

**Primo un messaggio in Italiano. Dopo aver scritto questo messaggio, ho visto che anche Marina ha ricevuto un e-mail. Quindi devo anche scrivere qualcosa in italiano! L'ho scritto alla fine!**

De hitte is begonnen! :D Een soort van dan, want morgen schijnt het weer te gaan regenen, maar dat maakt niet uit want vanaf vrijdag wordt het weer zomers weer. De temperatuurmeter staat vanaf maandag steevast boven de 30 graden en ik moet zeggen: I love it.
Wat is er nou mooier dan met 30 graden onder een parasol een Italiaanse espresso te drinken op een dakterras midden in de stad. Ik kan weinig dingen bedenken!

Allora, afgelopen maandag moest ik dus verhuizen. Dit was uiteindelijk zover gekomen doordag er iemand in mijn appartement had geslapen, dat had de eigenaar ontdekt en die besloot dat ik dan maar moest verhuizen. Ik vond dat het belachelijk was, aangezien het een noodgeval was (hij was beroofd en kon z'n sleutel niet vinden (die was of ook gestolen of in iemands anders appartement, maar diegene konden we niet bereiken), dus z'n enige andere mogelijkheid was op de straat te slapen), maar ze wilden niet luisteren. Naja, na een hoop gezeur (ze wilden me eerst naar een of ander appartement in de ghetto sturen), hadden ze een appartement waar ik wel mee kon leven en waar ik nu ontzettend blij mee ben. De locatie is fantastisch (Via Urbana, die loopt paralel aan de Via Cavour en die loopt van Termini (het centraal station) naar de Via Dei Fori Imperiali (waar zowel het Colosseum als het Forum Romanum (vandaar de naam) aan liggen en die uitkomt bij het Piazza Venezia (met dat grote witte momument aan Vittorio Emanuele II (suikertaart); insomma, kortom, heel erg centraal) en het huis zelf is zoveel beter dan mijn vorige huis! Ten eerste zit ik nu niet meer op -1, maar op +2. Ten tweede is de straat veel gezelliger en de buurt ook. Ten derde is er gas. Ten vierde is de badkamer 10 keer beter en ook schoner (duh, ik hoef nu niet schoon te maken). Ten vijfde is de huisbaas veel relaxter en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het verhuizen zelf was nog wel even een probleem. Ik dacht slim te zijn en m'n kleren naar de wasserette te brengen, zodat ik niet zoveel mee hoefde te slepen en lekker de metro kon nemen, zodat het niks extra zou kosten (taxi). Echter wist ik het voor elkaar te krijgen om, zonder m'n kleren, mijn tassen zo vol en zwaar te krijgen dat ik na 10 meter lopen van dat plan afstapte en me naar de dichtsbijzijnde taxi heb gesleept. Maargoed, dat is gelukkig allemaal goed gegaan en ik ben erg blij dat ik verhuisd ben. Komende zaterdag alleen nog een keer van kamer wisselen (naar de standaard plus kamer, aan de straatkant en met een tweepersoonsbed :)) en dan kan ik hopelijk op één plek blijven tot ik weer terugkom naar Nederland (gewoon alweer over 5,5e week :|).

Vorige week maandag was ook weer de avond van de karaoke in Scholars!! Die avond waren de weergoden ons helaas een stukje minder goed gezind en werden we bedolven onder stortbuien en andere ongein, maar gelukkig heb ik een prachtige paraplu hier (met dank aan Anne) en kon ik daar veilig aankomen. Uiteraard hebben we ons op het podium flink uitgeleefd en van wat ik me nog herinner (*ahum*gelukkighadikniks gedronken*ahum*) hebben we op het podium sowieso Nobody's Wife (Anouk), Paradise by the Dashboard Light (Meat Loaf), The Final Countdown (Europe) en de alom bekende nummers YMCA (Village People, originééél!) en You're The One That I Want (nog origineler!) gezongen. Erg gezellige avond, dat sowieso.

Even afwijken van de chronologische volgorde, want ik moet weer even terug naar vorige week zaterdag (17 mei). Toen was de aankomst van de Giro d'Italia (voor de leken onder ons, de Tour de France van Italia) in Tivoli, wat zo'n 25 kilometer van Rome ligt en bekend is om zijn Villa Adriana (buitenverblijf van de Romeinse keizer Hadrianus) en de Villa d'Este (beroemd om zijn tuinen). Uiteraard moest en zou ik daarheen gaan, aangezien ik het in Nederland altijd volg op televisie en dergelijke, dus kon ik deze kans niet laten lopen. Samen met Japie en Catherine naar Tivoli gegaan (om 11(!) uur 's ochtends na een avond stappen!! Graag was respect voor deze, voor mij, unieke prestatie!!). Beetje uitbrakken in de trein en was erg gezellig. Zodra de trein stopte in Tivoli ontdekte ik echter wat mankementen aan mijn camera.

Mankement 1: De batterij was bijna leeg, de reserve wàs leeg.ù
Mankement 2: De geheugenkaart was vol.

Fiiijjn!! Met de resterende energie snel wat dubbele foto's verwijderd, zodat ik toch nog een aantal leuke plaatjes heb kunnen schieten. Zodra ik het kabeltje van mijn camera weer ergens heb opgediept zal ik die hier online gooien. Was uiteraard erg vet om een keer mee te maken. Ze gaan zoveel harder dan je voor mogelijk houdt als je ze op tv voorbij ziet komen, dat is niet normaal. Was erg spannend ook, want op de plek waar wij stonden (zo'n 100 meter voor de finish) hadden we geen beeld en alleen maar de Italiaanse commentaarstem. Eén renner (Hansen van High Road) lag de laatste kilometers net een aantal seconden voor op het peloton. Uiteindelijk werd hij toch gepakt en ging de Italiaan Riccardo Ricco' (die nu nog steeds uitstekend staat in het klassement) er met de overwinning vandoor (zijn tweede toen alweer deze Giro).
Na afloop kon je gewoon tussen de renners doorlopen (die meteen allemaal dingen tot zich stonden te nemen; ik zeg: doping ;)) en toen na zijn huldiging (voor de bergtrui) Emanuele Sella voorbij kwam rijden, gooide die zo'n 10 meter achter ons zijn petje op de grond. Wij sprinten dus, maar helaas pakte er nèt iemand voor onze neus het petje op. Beetje jammer, vooral afgelopen weekend, toen Sella zaterdag en zondag achter elkaar 2 van de zwaarste etappe's van deze Giro won. Was toch leuk geweest als we dan konden zeggen dat we zijn petje hadden gehad.

Allora, ik ga weer eens stoppen. Het weer is veel te lekker om de hele dag binnen te zitten!
Tanti saluti a tutti da Roma!
Bacio



@Onbekend/Luuk: Hmhm, klopt.
@Anne: Nog 2 weken, 4 dagen en 1,5 uur ^^
@Anna Francesca: Questo veramente non mi ha piacuto, che il tempo in Olanda è stato meglio che il tempo qui in Italia. In Olanda non abbiamo mai il più bello tempo d'Europa e naturalmente quando io sono in Italia, avete in Olanda....
Beh, per fortuna abbiamo qui un tempo più bello che in Olanda adesso.
Ho sentito che sei malata adesso? Che seccante! Spero che ti senta meglio presto!

Allora, adesso devo veramente andare nel sole! Ciao tutti! Ci parliamo!



EDIT: Per Marina una piccola sintesi in italiano!
Sono felice che ha cominciato il tempo caldo! Com'è a Sutri? Lo stesso che qui a Roma (circa 30 gradi, forse 33)? Purtroppo domani sarà la pioggia, ma ho sentito che già venerdì continua il tempo caldo :)
Il sabato 17 Maggio c'era l'arrivo del Giro d'Italia a Tivoli. Mi piace molto il ciclismo ed in Olanda guardo sempre il Giro alla tv, quindi volevo andare. Sono andato lì con due amici (già alle 11 nella mattina a Termini, e la sera prima eravamo usciti!) e ci ha veramente piacuto! Purtroppo avevo qualche problema con la mia macchina fotografica, ma ho potuto di fare qualche foto. L'ho metterò qui una volta.
Il lunedì 19 Maggio dovevo cambiare casa, perché un amico ha dormito a casa mia (c'era un'emergenza, perché lui era stato derubato quella notte. Quindi io pensavo che c'era ridicolo, ma il proprietario non voleva che io stavo nella casa). Adesso sono molto felice che ho cambiato casa, perché mi trovo benissimo nella casa nuova! C'è molto centrale (Via Urbana, vicino a Via Cavour, Termini, la Santa Maria Maggiore, il Colosseo; insomma, vicino a tutto!), la strada è veramente carina e non vivo ancora sotto la terra!
Il trasferimento era un piccolo problema con tutto il mio bagaglio. Volevo prendere la metropolitana, ma dopo 10 metri di camminare, avevo deciso di prendere un taxi.
Nella sera, quando pioveva terribile, sono andato con amici ad un bar dove c'era karaoke. C'è un bar vicino a Piazza Venezia che si chiama Scholars. Normalmente dovevo prendere due autobus notturni per arrivare a casa, ma per arrivare alla mia nuova casa dovevo solo camminare 10 minuti :)
Allora, vado sulla terrazza, perché il tempo è troppo bello per sedere qui tutto il pomeriggio.
Sei a Malta adesso? Com'è?

Allora, spero che ci vediamo ancora una volta a Sutri a Giugno!

Ciao!

  • 28 Mei 2008 - 13:55

    Anne:

    Klinkt weer erg goed allemaal! (al wist ik het meeste natuurlijk al ;)) Ik heb zoveel zin om naar je toe te gaan als ik het allemaal zo hoor!!! Nog maar 2 weken, 4 dagen en een half uur ;) Spreek je snel!
    Kus

  • 29 Mei 2008 - 06:33

    Enrico:

    Ciao Matteo,

    Un bel messaggio. La tua vita e bella :-)

  • 29 Mei 2008 - 06:42

    Matteo:

    Dat is t zeker. afgelopen nacht flink doorgehaald, gratis drrank in la radio.
    maar in ieder geval wel op tijd op schol vandaag! (niet geslapen dus)
    Ciao!

  • 29 Mei 2008 - 08:02

    Anne:

    Nog 2 weken, 3 dagen en 6,5 uur :)

  • 30 Mei 2008 - 09:31

    Katrien:

    Gelukzak, jij loopt daar nog mooi te genieten in het zalige Italia. Ik ben thuis sinds woensdag, het doet vreemd, maar ook wel deugd om terug thuis te zijn. Geniet nog van jouw laatste weken Roma

    Katrien da Belgio

  • 30 Mei 2008 - 11:26

    Anna Francesca:

    Ciao carissimo Matteo, Grazie per le tua solare lettera: é sempre un enorme piacere leggere le tue avventure romane! Ha proprio ragione tuo papá: la vita é bella! Mi hanno anche fatto molto piacere le tue belle parole in italiano: devo dire Matteo, stai battendo tutti i record del... 'giro della lingua italiana'! Mi raccomando: continua cosí e goditi in pieno queste ultime settimane in Italia. Mi rallegro giá di quando tornerai e che parleremo italiano... Io mi ero presa un bruttissimo raffreddore e purtroppo non ho potuto fare la lezione di italiano la settimana scorsa. Ora fortunatamente sto giá molto meglio e tra due settimane tuo padre ed io riprendiamo il corso di italiano perché ~ da quanto lui mi ha confidato ~ non riesce piú a comunicare con te perché 6 diventato troppo bravo in italiano!!! Ciao, un abbraccione forte forte e divertiti,
    XXXXX Anna Francesca

  • 31 Mei 2008 - 19:59

    Anne:

    Nog 2 weken en 1 dag!!! :D

  • 02 Juni 2008 - 10:08

    Anne:

    Nog maar 1 week en 6 dagen!!! :)

  • 03 Juni 2008 - 18:56

    Anne:

    1 week, 5 dagen :D

  • 04 Juni 2008 - 13:32

    Anne:

    Nog 1 week, 4 dagen ^^

  • 06 Juni 2008 - 14:46

    Anne:

    Nog 1 week en 2 dagen!!! ^^

  • 06 Juni 2008 - 14:47

    Anne:

    Ow trouwens, zit die brief al op de bus? ;)

  • 07 Juni 2008 - 12:06

    Weijma.:

    Hoi Matteo, we waren je even kwijt. We vonden al dat je weinig schreef, maar nu hebben we ons opnieuw aangemeld dus moet het weer goed gaan.
    Het gaat lekker lees ik. Leuk dat je niet meer onder de gond zit (ha,ha). Zie je alleen maar benen voorbij komen, gatsie,(of niet, als het mooie benen zijn). Het gaat wel erg snel hè. Nog een maandje en dan is het luie leven voorbij. Geniet er nog maar van, Anne komt ook nog hoorde ik. Leuk!!!
    Volgende week gaan we naar Gouda je moeders verjaardag vieren. Als je maandag voetbal gaat kijken ben je dan voor Nederland of kun je dat daar niet maken????
    Veel plezier!

  • 08 Juni 2008 - 09:45

    Anne:

    Nog maar 1 week ^^ die brief is er nog niet, maar ik wacht geduldig af ;)

  • 09 Juni 2008 - 13:48

    Anne:

    Nog maar 6 dagen ^^

  • 09 Juni 2008 - 19:35

    Weijma:

    HET IS RUST EN 2-0. Gaat het nog goed daar?

  • 09 Juni 2008 - 20:38

    Weijma:

    GEWONNEN 3-0. Het is erg stil daar zeker.Hier niet!!!!!!!!!!!!!!

  • 11 Juni 2008 - 14:26

    Anne:

    Ik heb je brief ^^ Erg leuk, je hebt ook goed gebruik gemaakt van de mogelijkheden van het papier ;) Nog 4 dagen :D

  • 12 Juni 2008 - 07:07

    Anne:

    Ik heb me net ingecheckt! Nog maar 3 dagen :D

  • 12 Juni 2008 - 19:32

    Dicky:

    Wat vliegt de tijd want voordat je het weet dan zit je weer bij ons te werken!! Leuk of niet, wel goed voor de poen.
    Je hebt het in ieder geval super en dat pakt niemand meer van je af. Bovendien babbel je ook nog een lekker stukje over de grens en da's mooi meegenomen. Veel plezier met Anne (en Anne natuurlijk ook veel lol) die weer gezellig komt langs gevlogen en vergeet je mamsie morgen niet. Groetjes,

  • 02 Juli 2008 - 14:03

    Dicky:

    Je verdient een compliment want de site is echt lekker up to date...
    Maar goed, dan zeg ik, SEE YOU MONDAY AT THE OFFICE!!!!

  • 02 Juli 2008 - 20:23

    Anne:

    Gouda, Zoetermeer Oost, Zoetermeer, Den Haag Ypenburg, Voorburg, Den Haag Centraal..... Nog maar 5 nachtjes en dan mag je weer ;-) Ook al zie jij er dan tegenop, ik ben blij dat je weer mee gaat :) Tot zaterdag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Rome

Matthijs

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 27219

Voorgaande reizen:

02 Maart 2014 - 01 Juni 2014

Down Under

25 Juni 2010 - 07 Augustus 2010

Midden-Amerika

17 Februari 2008 - 05 Juli 2008

Wonen in Rome

Landen bezocht: