Hollandse gierigheid en Italiaanse zuinigheid - Reisverslag uit Rome, Italië van Matthijs Klugt - WaarBenJij.nu Hollandse gierigheid en Italiaanse zuinigheid - Reisverslag uit Rome, Italië van Matthijs Klugt - WaarBenJij.nu

Hollandse gierigheid en Italiaanse zuinigheid

Door: Matteo

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

18 Februari 2008 | Italië, Rome

Ciao tutti!

Mijn eerste bericht vanauit Roma! Eerst iedereen bedankt voor alle smsjes en dergelijke berichten! Voor degenen die een mail of krabbel hebben gestuurd: ik kan nu niet reageren, want ik zit op de meest brakke computer die ik ooit gezien heb, maarja het is gratis. Hotmail doet het niet en hyves maar half, dus dat komt later wel. Degenen die net tegen mij praten toen ik een poging had gewaagd msn op te starten: sorry, maar de computer flipte, dus dat komt ook later wel.

Ik kan iedereen aanbevelen met Alitalia te vliegen! De laatste keer dat ik vloog, was afgelopen zomer met een niet nader te noemen Nederlandse maatschappij, waarbij ik op de heenweg een fortuin betaalde voor een broodje kaas (kartonkaas, waar ik bijna mijn tanden op brak) en op de terugweg een klein fortuin voor poffertjes (die niet goed waren voor mijn gezondheid).
Nu vond ik dat, als Nederlander zijnde, heel normaal, dus gisteren toen het karretje langskwam zag ik de euro's al uit mijn portemonnee vliegen. Tot mijn verbazing hoefde ik geen cent te betalen en had ik vrije keus uit broodjes tonijn of kalkoen (die prima te eten waren, i.t.t. het eerdergenoemde broodje kaas) en koffie/thee/water/frisdranken (ik, die het als gierige Hollander toch niet vertrouwde, nam qua drinken alleen een bekertje water) en een afwasteil (daar leek het tenminste op) met marsen. Prima maatschappij en het weer op te vliegen had ik nog nooit zo mooi meegemaakt. Het was ontzettend helder en tot diep in Italia heb ik geen wolk gezien. Dit leverde prachtige foto's op van de Alpen (echt ontzettend spectaculair; echter werd mij voor we de Alpen naderden al gevraagd of ik mijn camera weg wilde doen, maar dat was zo f*cking mooi dat ik wel foto's moest maken. Later kwamen daar nog foto's bij van Ostia Antica vanuit de lucht en het centrum van Roma (wat, haast onvoorstelbaar, nog mooier is dan het uitzicht vanaf de koepel van de Sint Pieter)).

Eenmaal aangekomen op Fiumicino moest ik eerst een uur wachten op il bagaglio (Italiaans systeem) voor ik verder kwam. Hoewel iedereen erg vriendelijk was door mij de weg te wijzen naar de ticketverkoop, werd ik daar niet veel wijzer van. 'Probeer het daar' zei een politieman. Toen ik 'daar' aangekomen was zei een vriendelijke vrouw 'dat kan op de 2e verdieping'. Op de 2e verdieping zei een vriendelijke cassière 'dat kan alleen op de stations in de stad zelf, maar u kunt hier een kaartje naar de stad kopen'. Op station Trastevere zei men 'dat kan alleen in de bar'. 'En waar is de bar?' 'Die is dicht.'
Zucht
Uiteindelijk toch gevonden op het volgende station (San Pietro), waarna ik met 30 kilo bagage een heuvel op mocht sjouwen (fijn). Uiteindelijk goed aangekomen bij het gastgezin, wat ontzettend aardige mensen zijn. Ik word volgestopt met eten en ze leggen alles uit, hoe ik waar moet komen enzo.

De busrit vanmorgen door de stad was spectaculair (op meerdere fronten). Hoewel het geweldig was om alles weer te zien, werd mijn ontbijt gemixt met mijn avondeten de vorige dag zodar we de Via Nazionale op gingen. Hoewel je gezien de naam zou verwachten dat dit een prachtige en goed onderhouden weg is, is niets minder waar. Kuilen, gaten, hobbels; nog erger dan de ijsbaan in Utrecht (de schaatsers onder jullie weten dan: dat is erg); Italiaanse zuinigheid. Na een beetje zoeken ook nog de school gevonden waar ik een test heb gemaakt, waarna ik ingedeeld werd in een klas. Ik kwam terecht bij een Japanner, een Canadees, een Zwitserse, een Spaanse en een Hongaar. Later kwamen daar nog een Koreaanse en een Braziliaan bij. Iedereen kon al wel een beetje Italiaans en het was vrij gezellig. Na de les nog geluncht met de Hongaar (met een Hongaarse naam die ik niet kan uitspreken), de Zwitserse (Marie), de Spaanse (Francisca) en de Canadees (John).
Zometeen is er een borrel (o.i.d.) voor de nieuwe studenten; ik ben benieuwd.
Ik denk dat ik eerst nog eens een andere computer ga proberen in een poging in m'n mail te komen.
Het weer is overigens best goed; vanmorgen erg koud, maar ik denk dat het nu in de zon toch al gauw zo'n 15 graden is.

Nu alleen nog hopen dat ik dit hele verhaal niet voor niets heb getypt en dat de pc het wil opslaan.

Ciao!

  • 18 Februari 2008 - 15:33

    Dicky:

    Nog net voordat je mams naar huis gaat samen het super enthousiaste bericht gelezen. Klinkt en leest allemaal helemaal niet verkeerd!!!

  • 18 Februari 2008 - 15:46

    Nienke:

    Ciao Matteo!!

    Klnkt helemaal super!
    Ik heb vandaag ngo aan je gedacht tijdens wiskunde (samen met robin)!
    Ik zat mijn ckv te leren.. guess what.. De Bohemian Rapshody stond erin! dat moest je natuurlijk weten, dus bij deze;)

    Ciao xx!!

  • 18 Februari 2008 - 16:11

    Nicole:

    Heej Matteo,

    Dat klinkt echt heerlijk allemaal. Ben erg benieuwd naar de rest van je verhalen. Zat gister bij mijn opa en zat daar zo, ja matteo is nu ongv aangekomen in Italie..Maar jaa mooi dat je goede vlucht heb gehad etc!

    Tot snel!

    Kus!

  • 18 Februari 2008 - 17:21

    Vera:

    Matteo, wil je alsjeblieft nooit meer zulke berichten schrijven!!!! Volgens mij heb ik de eerste 48 uur nog kaakkramp. Nee joh, ga vooral zo door. Het klinkt echt super allemaal (behalve je Via Nazionale dan ;)).

    Ciao, Vera

  • 18 Februari 2008 - 21:44

    Luuk:

    Leuk!
    Ciaosalvearrivernogietsgruziofzo

  • 19 Februari 2008 - 06:14

    Angelle:

    Één dag in Rome en nu al zoveel verhalen. Dat kan alleen maar meer worden !!
    Mooi dat de eerste indrukken zo goed zijn! Hier is nog niet veel veranderd hoor, ik heb alleen niemand om mijn irritaties mee te delen ten opzichte van... naja dat weet je wel.
    hmm alles wat ik wil vertellen mail ik eigenlijk wel.... dat is een stuk slimmer denk ik ;-)
    Geniet lekker van je tijd daar hé! En niet teveel de beest uithangen ;-)
    succes met school!
    xxx Angelle

  • 19 Februari 2008 - 07:35

    Ria (vTUI):

    Leuk bericht.Fijn voor je,dat de eerste dag al zo geweldig was!houden zo!
    en,gezellig geborreld? groetjes Ria.

  • 19 Februari 2008 - 15:35

    Anna Francesca:

    Ciao carissimo Matteo, come sono contenta che hai fatto buon viaggio! il tuo racconto é bellissimo e cosí lo sono le tue foto. Spero che le nostre lezioni ti siano servite all'arrivo a Fiumicino (anche se il bar a sinistra era chiuso
    ;-) e in cittá e sono felice che ti trovi bene in famiglia e a scuola. Naturalmente sono molto gelosa che abiti dietro a san Pietro, la 'mia' parrocchia!!! Un abbraccione, divertiti e cari saluti alla tua famiglia italiana!
    Auguroni, Anna Francesca

  • 20 Februari 2008 - 17:34

    Anne:

    Ciao!

    Hoe was je derde dag alweer? Heeft Roma nog gewonnen met de voetbal? Kan je de naam van die Hongaar al uitspreken? Is toch wel nuttig als je met hem omgaat ;) Heb je al pizza gegeten eigenlijk?
    Nou, ik hoop je snel weer te spreken!

    Dikke kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Rome

Matthijs

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 27206

Voorgaande reizen:

02 Maart 2014 - 01 Juni 2014

Down Under

25 Juni 2010 - 07 Augustus 2010

Midden-Amerika

17 Februari 2008 - 05 Juli 2008

Wonen in Rome

Landen bezocht: