Zomer!(?) - Reisverslag uit Rome, Italië van Matthijs Klugt - WaarBenJij.nu Zomer!(?) - Reisverslag uit Rome, Italië van Matthijs Klugt - WaarBenJij.nu

Zomer!(?)

Door: Matteo

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

25 Februari 2008 | Italië, Rome

Ciao tutti!

Heerlijk! Gisteren was het in de zon 20 graden en hebben we gewoon zonder jas op het terras kunnen zitten! Daar ben ik voor naar Italia gekomen, heerlijk! Bovendien kan ik met mijn OV-kaart voor Roma naar het strand, dus laat die hitte maar komen!

Dit weekend vrij cultureel gedaan, na vrijdag half te zijn uitgeweest. Met veel mensen op een terras gezeten op het Campo dei Fiori en daarna gingen velen naar een club. Ik was echter kapot en moet bovendien nog een beetje op m'n geld letten, dus was ik maar naar huis gegaan met nog een paar anderen (Ik heb zòveel verantwoordelijkheidsgevoel ^^).
Zaterdag dus Ostia Antica (voor de 3e keer), maar blijft leuk om te zien. Was bovendien ook erg gezellig, veel nieuwe mensen ontmoet ook daar weer. Veel foto's gemaakt, die zal ik binnenkort nog wel weer eens hierop gooien, of op hyves, aangezien ik hier maar maximaal 10 foto's kan plaatsen, dat is dan weer een beetje jammer.
Na Ostia zijn we met de trein naar het strand geweest en daar in een luie strandstoel gaan liggen. Bijna iedereen was in slaap gevallen, dus ik denk dat we daar zo'n 2 uur gezeten hebben. Zaterdagavond zouden we naar Trastevere gaan, de studentenwijk, aangezien het daar allemaal wat minder duur is. Francisca en ik wilden de laatste trein weer terugpakken naar Roma San Pietro (om 23:37), maar omdat Bence, Marie en Adam (ook een Hongaar, beetje vaag type) vanaf Ostiense moesten komen, het eerst niet konden vinden en ons een uur hebben laten wachten (ik heb altijd zò'n hekel aan wachten ^^), ging dat niet door. Uiteindelijk via een paar (nacht)bussen was ik om half 2 weer thuis (op de een of andere manier is dat mijn standaardtijd, woensdag was het ook half 2 en vrijdag ook).

Zondag kon ik een soort van uitslapen, want we hadden om 12 uur afgesproken op het midden van het Sint Pietersplein. Nadat mijn ontbij was klaargemaakt (ik word zo zelfstandig hier) op weg gegaan (5 tot 10 minuten lopen) en eenmaal daar aangekomen zag ik het stomme van onze afspraak in: zondag, 12 uur, sint pietersplein = toespraak van de Paus. Ga dan maar eens 4 mensen lopen zoeken op het midden van het plein. Had nog nooit zoveel mensen bij elkaar gezien op het Sint Pietersplein, noch van de zomer (hoogseizoen), noch met de Romereis (toen er een enorme rij stond om de basiliek in te kunnen). Uiteindelijk had ik het maar opgegeven en ben ik gaan fotograferen. Binnenkort zal ik ook die foto's online gooien zodat jullie allemaal de zegen van de paus via jullie beeldscherm kunnen ontvangen (want die staat op de foto!). Uiteindelijk toen de toespraak voorbij was (wat vrij lang duurde, want hij praatte eerst Italiaans, toen Frans, toen Engels, toen Spaans, toen Pools, toen wat anders en toen weer Italiaans (geen Nederlands dus, ik was diep beledigd)) zag ik Francisca en na een half uur ook Bence en Adam (van Marie geen spoor, die sliep nog). We wilden naar de Musei Vaticani gaan, aangezien het de laatste zondag van de maand was en dan zijn alle (nationale) musea gratis in Roma. Helaas sloot de ingresso om 12:30 en waren wij daar pas om 13:00. Toen maar richting centrum gegaan en hebben we het monument voor Vittorio Emmanuele II beklommen (dat grote, witte ding) en het museum binnenin bezocht (lees: doorgeracet). Maar aangezien ik daar nog nooit geweest was, was dat wel aardig. Daarna dus op een terras gezeten en 's avonds niet veel gedaan; moest weer op de centen letten.

Alora, dat was dus het weekend in Roma. Ik denk dat ik zo even op zoek ga naar een supermarkt, want ik heb trek in pindakaas (en die heb ik al gezien hier ergens). Scheelt ook weer in de centen als je je eigen brood meeneemt en niet elke keer naar een bar hoeft.

Ohja, ik typ dit momenteel met zonnenbril op. Niet dat de zon vandaag veel geschenen heeft, maar gisteren heb ik er een gekocht bij zo'n Afrikaanse of Aziatische ragazzo ('Special price for you my friend! You're my best friend! You're from Holland? I love Holland! Special price when you're from Holland!') gekocht en die heb ik natuurlijk niet voor niets gekocht. Dus zon of geen zon: ik zet hem op. Ik wil waar voor m'n geld, blijf tenslotte ook wel een beetje Nederlander.

Ciao tutti!
Saluti da Roma!



En tot slot nog weer even een paar persoonlijke reacties:


@Nienke: Ik had je alweer gesproken na het vorige bericht, maar is ook alweer even geleden. Hoe gaat het nu met je rug? Beter hopelijk?

@Saskia: Ah, oke; dat is waar ook. 15 euro is idd belachelijk, maar gelukkig zijn er ook genoeg clubs waar je gratis naar binnen kan.

@Mama: Pizza, mozzarella, pasta, pommodori, olivi, moet ik nog even doorgaan? Bovendien smaakt de bloemkool (ja, je leest het goed! Al 2 keer gegeten!) hier naar boerenkool, scheelt alweer.
De was? Ik heb geen was! Ik gooi m'n was 's avonds en 's ochtends in een zak in de badkamer, 's avonds is dat verdwenen en 1 of 2 dagen later ligt alles keurig gewassen op mijn bed! Kost 20 euro voor 4 weken (voor de elektriciteit), maar dan heb je ook wat! Wordt nog wat als ik naar m'n appartement moet, maarja. Misschien dat ik het dan via een koeriersdienst naar huis stuur ;)

@Dicky: Ik heb nog geen tui gezien hier, maar misschien bestaat TUI Italia ook wel. Is toch het proberen waard!
En wat die weddenschap betreft: ik denk dat iedereen gewonnen zou hebben, aangezien het inmiddels wel vaker gebeurd is (gelukkig zijn die Italianen ook niet echt 'punktlich').

@Papa: Klopt! Maar de nummer 5 komt niet bij Termini. Wel bij het Piazza Venezia en die heb ik vrijdagavond inderdaad genomen. Kan jij trouwens ergens vinden wat een retourtje met die Cotralbus kost naar Sutri? Ik heb het nergens kunnen vinden en de buschauffeur aan wie ik het vroeg ook niet. Verder ook nog geen verkooppunt kunnen vinden verder.

@Katrien: Oké, bedankt! Zal het binnenkort eens gaan uitproberen (als de anderen ermaa akkoord gaan). Campo dei Fiori was inderdaad leuk! Alleen zei Teresa dat daar 's avonds veel drugsverslaafden rondhangen. Heb ze zelf niet gezien (geloof ik), maar weet jij daar wat meer van? Hoelang heb je in Rome gezeten eigenlijk?

@Angelle: Haha, geweldig! Net zoals je andere idee enorm briljant ;)
Haha, jaloers? Je gaat zelf binnenkort naar de Cariben en dan ben je jaloers? Ik ben degene die jaloers is! Maar kom gerust langs! Kunnen we gezellig een paar dagen legaal nietsdoen (en jij terwijl je wordt betaald ;)) :)
Hoe was het in Duitsland?

@Anne: klopt volgens mij. Belachelijk inderdaad, maar gelukkig ben ik daar 'pas' zo'n 5 keer geweest. Scheel alweer ;)

@Tante Weijma: Ja, echt veel te veel. Maar gelukkig dus genoeg alternatieven :) In Gouda is het ook minder duur. 6 of 7 euro ofzo, maar vaak ook gewoon gratis (ligt eraan wat je gaat doen dan). Prijzen van de drank zijn meestal iets hoger dan in Gouda, maar niet zo heel veel gelukkig.

@Anna Francesca: Scusi, non ho capito la domanda ed acnhe con dizionario non posso capire.
Ma quindici euro era veramente tantissimo. Felicemente ci sono molti clubs gratuito!

@Hendrik-Jan & Bretta: Bedankt! Gaat zeker lukken!

@Nicole: Haha, nog geen zuurkool gehad, helaas. Wel genoeg pasta en pizza e.d. Ook niet erg :) Hoe gaat het eigenlijk met je knie en rug inmiddels?

@Tante Marga & Fabian: Nee, vroeger gingen we altijd gescheiden. Ene vakantie jij, andere vakantie ik.
Ostia was geweldig, zoals hierboven te lezen dus. Tot wanneer was je eigenlijk daar? Gisteravond of vandaag?

@Tante Linda: ja, ik denk dat zij er ook zo over denkt! Al wist ze wel dat ik de stad inging die avond.
Groeten terug aan iedereen!


Alora (dit woord gebruik ik zò vaak nu), genoeg voor nu!
Encora ciao!

  • 25 Februari 2008 - 17:57

    Anne:

    Gelukkig heb je zulke positieve verhalen! Ik zou die zonnebril ook altijd op hebben als ik jou was! Ben blij dat je op die manier onthoudt dat je een Nederlander bent ;)
    Hopelijk spreek ik je snel weer!

    Dikke kus, ciao!

  • 25 Februari 2008 - 18:31

    Katrien:

    Ik geniet met volle teugen van jouw avonturen!!!Ik ben in 2006 geweest voor 2 weken. Maar ben er al vaak tussendoor geweest, Roma is nu eenmaal mijn lievelingsstad! De club is echt leuk, maar het plezantste is als je kan VIP kaartjes vastkrijgen via via of wie weet via de website, dan moet je niet aanschuiven. Ik heb geen drugverslaafden gezien in de Campo Dei Fiori.Eerder op de metro en aan de Termini, maar als je samen met een groepje bent en je let op elkaar hoef je niets te vrezen.
    30/3 vetrek ik zelf ook weer naar Italia voor 2 maanden. Taormina, Tropea en Salerno staan op het programma. Ik hoop dat de gastgezinnen een beetje op de jouwe lijken :).

    Tanti saluti da Belgio!


  • 25 Februari 2008 - 19:53

    Nienke:

    klinkt allemaal super!! Lekker dat t mooi weer was!
    En DIT raad je NOOOIT ik doe dus morgen mee aan het baankampioenschap supersprint! Hans belde mij gister..Echt gaaf (maar waarom ik.. en neit iemand die snel rijd, haha) anyway ik ga het zien.. En mijn rug.. tsja die krijgt het ff zwaar
    Matteo ik zeg: CIAO, haha om ook in de sferen te komen
    XXX

  • 26 Februari 2008 - 06:54

    Angelle:

    Zodra mijn bankrekening het toelaat (you know me!!!) ben jij de eerste die ik kom bezoeken!! Dan kunnen we ons samen gruwelijk gaan gedragen ;-)
    Dus jij behoort nu ook tot de gelukkige mensen die is gezegend door de paus! Welcome to the club! Voelt goed hé! Vanaf nu zie je alles door een roze bril (of een zonnenbril, whatever).
    Duitsland was leuk hoor, maar dat is te veel om hier te typen, je krijgt wel een Angelle Times ;-) (of een AAT of ONA :-))
    Nu ga ik je verhaal maar weer printen, want die map is best populair!
    Tot snel
    xxx Angelle

    PS misschien leuk om te weten (voor jou dan) het is hier keihard aan het plensen! Geniet maar van die zon daar!

  • 26 Februari 2008 - 12:54

    Weijma:

    Hoi, heerlijk zeg 20 graden. Het zou hier ook mooi weer worden maar het was koud dit weekend. Gisteren (maandag) was het lekker weer maar geen 20 graden, ik denk 15, ook mooi. Nu regent het en lijkt het herfst, weer om in bed te kruipen. Heeft de paus elke zondag een toespraak op het Sint Pietersplein? Rekening mee houden dan.
    Leuke foto's maar wil je nog even vertellen wie wie is? Heb je het over Francisca of Marie dan zie ik er een gezicht bij dat vind ik wel leuk. Ciao.


  • 26 Februari 2008 - 17:47

    Enrico:

    Ciao Matteo,

    Siamo nella Lezione di Italiano all´Aia nel Elefante Rosso. Naturalmente come te sono bravissimo in Italiano :-)
    Quindi devi imparare l´Italiano molto presto prima che arrivo Io a Roma! Da adesso attendo tue notizie in Italiano.
    Di quello dei panni da lavare se ne riparlerá con la Mamma quando tornerai a casa...

    Bene, amico, passo lo schermo alla Maestra. A dopo e ti saluto affettuosamente.

    Il tuo Papá

  • 26 Februari 2008 - 18:01

    La Tua Maestra:

    Ciao caro alunno Matteo!
    6 tornato dalla discoteca? xché ti dicevo a Trastevere costa meno ;-) Tuo padre ed io siamo quí alla lezione con gli occhiali da sole super alla moda e mangiamo cantuccini invece di cavolo acido :-( e burro di arachidi: roba x olandesi! Sono gelosa del tuo bel programma pieno di sole e della visita alla splendida Ostia Antica che a me piace tantissimo. Ci rallegriamo sempre molto di ricevere le tue bellissime ed avventuriere notizie da Roma e, Matteo, continua cosí e noi ti seguiamo con affetto da quí! Un abbraccione,
    la tua maestra Anna Francesca

  • 26 Februari 2008 - 21:46

    Tante Linda:

    Ciao bello!
    20 graden! het is hier ook niet zo koud,
    maar scheelt wel de helft en vandaag erg nat en veel wind.
    Oom Eric gaat eind maart nog 3 dagen naar Italie, maar dan naar Como, zijdes
    inkopen voor onze dassen. Als je terug bent, kun je ons misschien nog een spoedcursusje Italiaans geven, want ik denk dat je de taal nu wel heel snel leert!
    Erg leuk om je verslagen te lezen!
    Veel plezier weer!

  • 27 Februari 2008 - 17:41

    Liny:

    JALOERS!?
    Hoezo jaloers op pasta, pommodori,olive
    Ik ga toch gewoon even naar Adriatika, maar balkenbrij in Roma wordt voor jou toch echt wel een probleempje, vriend.
    Maar waar ik wel jaloers op ben is de ZON. Die hebben we hier natuurlijk ook,maar nog niet zo lekker warm.
    Die mevrouw verwent jou zeg! Ontbijtje na het uitslapen, schone was, maakt ze jouw bed ook nog op??
    Veel plezier en geniet ervan.

    PS als je nog een keer naar de paus gaat doe je dan de groeten van de Gefokroko?

    liefs, mama

  • 29 Februari 2008 - 00:24

    Boyd:

    Super al die verhalen! Erg leuk om te lezen hoe tof je het daar hebt!

    Hoe voelt het als gezegend mens??

    Groetjes!

  • 29 Februari 2008 - 00:29

    Boyd:

    Super al die verhalen! Erg leuk om te lezen hoe tof je het daar hebt!

    Hoe voelt het als gezegend mens??

    Groetjes!

  • 02 Maart 2008 - 17:17

    Anne:

    Het is bijna donderdag! Heb er zoveel zin in!!!
    Ik hoop je natuurlijk daarvoor nog te spreken maar anders: tot donderdag!

    Dikke kus

  • 03 Maart 2008 - 15:14

    Nicole:

    Heeej,

    jeetje joh, je verhaaltjes worden wel steeds langer hoor:O, maar jaa vindt het nog steeds super leuk om te lezen. Begin steeds meer jaloers op jou te worden. Helaas kom ik niet naar Rome toe in mei:S...Ouders hebben besloten dat we 1 week naar Samos op Griekenland gaan:D...naar een superdeluxe resort:D...nou dat is natuurlijk ook top!

    Maar half 2 elke nacht? Hoe doe je dat in de ochtend? Ik merk nu al dat ik amper mijn bedje uit kom:S...

    En je blijft idd. een echte hollander ahaha!!

    Hier in Gouda zijn ook echt vreselijke hollanders:O
    Was ik aan het werk vrijdag bij de AH op kassa, zat 1 keer op kassa 1 (was ook gelijk mijn laatste x na die dag:P) zaten er de hele tijd kids te blaire naar alle mensen heeft u SMURFEN? en dan keken ze heel zielig, en ze kwamen telkens steeds dichterbij en op een gegeven moment stonden ze zowat bij mij:'(....en dat een hele dag volhoude, was totale ramp. Maar kids gingen nog, de oudjes gaan tegen hun baby van 2 maanden zeggen : Ow (naam), nou hebben we net geen smurf, dat is jammer:(....Lkkr nadrukkelijk dat madame weer lief is voor je:S...
    Hollanders zijn dus volle gieren:O...en willen idd waar voor hun geld.

    Maar jaa knieen gaan goed, vorige week aan geholpen:D en ben er weer redelijk van af:D heerlijk trainen nog ff voor zondag. Jammer dat je dat moet missen maar jaa, rome is also top!

    Dit begint nu een erg lange reactie te worden, dus nok er weer mee...Je zit namelijk ook op msn.

    Veel plezier in het zonnetje en met je nieuwe brilletje en tot snel!

    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Rome

Matthijs

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 27216

Voorgaande reizen:

02 Maart 2014 - 01 Juni 2014

Down Under

25 Juni 2010 - 07 Augustus 2010

Midden-Amerika

17 Februari 2008 - 05 Juli 2008

Wonen in Rome

Landen bezocht: