Termini bij nacht - Reisverslag uit Rome, Italië van Matthijs Klugt - WaarBenJij.nu Termini bij nacht - Reisverslag uit Rome, Italië van Matthijs Klugt - WaarBenJij.nu

Termini bij nacht

Door: Matteo

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

21 Februari 2008 | Italië, Rome

Mwaaaah.
'Werkt goed die nachtbus! Prima systeem! Uitstekend!' Iedereen zei het. Ik kan jullie vertellen: reken niet op de nachtbus in Roma. Nadat we gisteravond héél snel weer weg waren bij de discotheek (Quindici euro per entrare, hahahahaha; niet dus.) eindigde ik om half 1 op het Piazza Cinquecento voor Termini omdat nachtbus (nummer 15) te pakken naar mijn straat. Toen de bus waar John en ik inzaten het Piazza Cinquecento opdraaide, reed daar net bus 15 weg. 'Oh, geen probleem', dacht ik nog, 'dan pak ik wel de volgende'. Na 10 minuten was er echter nog steeds geen volgende (Johns bus stond klaar om te vertrekken toen we aan kwamen lopen, dus die was al weg). Uiteindelijk kon ik een kaartje ontdekken waar de vertrektijden op stonden. 00:00, 00:25 (die was dus net weg), 01:05 :\

Beetje jammer, maar Termini bleek niet zo gevaarlijk als iedereen altijd zegt, genoeg Italianen en toeristen. Toch een paar zwervers van me af moeten slaan die sigaretten wilden (vraag ik me toch af waarom ze om sigarettenvragen en niet om (geld voor) eten (of drugs)). Purtroppo no lo ho en uiteindelijk was ik om 01:30 thuis. Vanochtend dus natuurlijk door m'n wekker heengeslapen waardoor ik iets te laat was in de les, maarja dat was natuurlijk de schuld van het verkeer in Roma, want dat rijdt niet door ^^

Verder heb ik besloten dat ik meer discipline moet krijgen (natuurlijk meen ik dit niet, maar mijn ouders lezen dit ook, dus sssst ;), dus heb ik vanmiddag gewoon twee uur aan zelfstudie gedaan (ja, ik ja!!). Dus nu spreek ik alweer een stuk beter Italiaans dan toen ik vanmorgen opstond. Ook leuk, aangezien ik daar toch voor betaald heb.

Dit weekend ga ik cultureel doen (ik word echt een compleet ander mens hier!). Een 'guided tour' (Italiaans, uiteraard) door Ostia Antica. Bence, Marie en Francisca gaan sowieso ook en volgens mij gaan we daarna door naar het strand. Niet dat het hier zulk stralend weer is, regen en tussen de 10 en 15 graden vandaag, maar gewoon voor het idee.
En Ostia blijft natuurlijk leuk om te bezoeken, vooral als je daarna foto's op inernet kan zetten voor de mensen in Nederland die daar niet waren ;)

Stasera non lo so che vado fare. Ik geloof rondlopen door Roma, maar ik moet ook nog eten bij de famiglia (benieuwd wanneer ik die zuurkool krijg).
Binnenkort maar eens in Trastevere kijken 's avonds. Lijkt me toch niet dat ik daar ook 15 euro moet betalen om ergens naar binnen te kunnen.

Ciao tutti e molti saluti dal Roma!


P.s.

@Anne: Viel niet veel te 'Egészègedre', helaas. Maar zal van het weekend wel goedkomen ^^
@Derek: I won't!
@Angelle: Doe ik toch nooit!? ;)
@Katrien: Ben je ook hier geweest om de taal te leren en zo ja, zat je ook op Dilit?
@Enrico: Ze wilde het zelf ook eten, dus ze gaat zelf worst halen denk ik. Die rookworst bewaar ik voor als ik in mn appartement zit, scheelt weer een avondje koken en vooral in de centen ^^
@Tante Marga: Haha, klinkt bekend! Heb je er daar zelf ook niet eentje van? Zo een die de hele dag in een mand ligt en vervolgens koffiemelk uit de kan drinkt en de vis uit de pan steelt ;)
@Boyd: Whehe, het kan nog erger: we hadden ook al een keer afgesproken bij het Colosseo ;)
@Anna Francesca: Sei o a Trastevere è meno caro per uscire? Perche non voglio pagare quindici euro solo per entrare in una discoteca.
@Tante Weijma: Nee, purtroppo. Het regende vandaag een beetje, dus ik was snel weer weg van het dakterras. Ik zit er nu wel vlak naast, bij het internetpoint, en de lucht is nu alweer een beetje blauw :)
@Saskia: Haha, beetje jammer. Zat je nou al in het examenjaar dit jaar of niet (ik vergeet dat soort dingen altijd :$).
Succes gewenst met school iig vanuit Roma ;)
@Ria: de lessen zijn erg gevarierd, maar vooral erg gezellig. Huiswerk hebben we bijna niet, maar ik heb vandaag dus wel zelfstudie gedaan ^^
@Marry: Ja, volgens mij hebben we elkaar wel eens gezien toch? Maar ik heb het dus zeker naar mn zin ja! Grazie!

Alora, basta!
Ciao encora!


  • 21 Februari 2008 - 17:00

    Nienke:


    Even bericht van hoe het was gegaan bij fysio..., ik mag een week niet trainen en oefeningen (die fackin' zwaar zijn!!!)
    verder komt het allemaal, maar natuuurlijk mis ik je
    spreek je snel op msn en doe roma de groeten (aldus dat ene mens, haha)
    XXX

  • 21 Februari 2008 - 18:19

    Saskia:

    nee het vierde jaar voor de tweede keer
    was blijven zitten dit jaar, maar gelukkig gaat het nu goed en mijn ouders zijn tevreden hahah
    die discotheek was ook duur zeg... 15 euro (dankjewel vertaling.nl :D)
    veel plezier in Roma verder

  • 21 Februari 2008 - 18:46

    LINY:

    HUTSPOT en BALKENBRIJ
    tante Weijma had je al gewaarschuwd he?
    ok,ok jij krijgt nog Italiaanse zuurkool,
    maar een beetje jaloers ben je wel he?
    Vriend wat heb jij het daar naar je zin zeg!
    Het lijkt wel of je hele dagen vakantie hebt(nou ja, misschien moet je ook nog de was doen zo af en toe.
    Of doet dat die Mama ook voor jou?
    Geniet ervan

    Kusje

  • 21 Februari 2008 - 19:34

    Dicky:

    Ja, dat jij je zou gaan verslapen is voor mij echt geen verrassing. Eigenlijk hadden we er wel om kunnen gaan wedden hoe lang het zou gaan duren!! Een carriere switch is voor mij na het lezen van je berichten een overdenken waard, want zo is het studeren/leren echt wel een pretje.
    Geniet ervan, enne toevallig heb ik vanavond zuurkool gegeten. Heerlijk!!

  • 21 Februari 2008 - 20:14

    Enrico:

    Ciao Matteo,

    Nog even een tip voor je Vita della Notte. Kijk eens op www.atac.roma.it onder "La nuova rete notturna". Volgens mij doen de bussen 5 en 20 het ook nog wel aardig in jouw richting. Hoe dan ook, het is in elke geval meer dan in Gouda :-)
    En, oh ja, dat van die disciple zal ik in elk geval niet verder vertellen aan je ouders hoor :-)

    Allora, ci vediamo!

  • 22 Februari 2008 - 07:13

    Katrien:

    Si, ik zat ook in Dilit,superleuke school. Heb ook die buservaringen achter de rug :).
    Ken ook een leuke disco: Cafe arte, geloof ik, tegen de villa borghese, de toegang is gratis, maar de drank kost verschrikkelijk veel. Het goedkoopste is water, 6 of 7 euro...gelukkig krijg je het in een flesje en daar heb ik het dan ook een ganse nacht meegedaan. Het is wel lang wachten om binnen te geraken. Ze kunnen nogal streng zijn, maar eens binnen is het wel tof.
    Termini valt inderdaad goed mee, de daklozen 'ken' je op den duur.Zeker als je van de Termini de vaste afspraakplaats maakt om samen te komen met de klasgenootjes. Maar er lopen andere figuren rond waar je wel altijd voor moet opletten, zoals overal zeker.
    Trastrevere is heel gezellig, je kan er redelijk goedkoop eten. Maar de gezelligste piazza om 's avonds rond te hangen is Campo dei Fiori, vooral als het 's avonds wat warmer wordt.

    A la prossima!


  • 22 Februari 2008 - 07:13

    Angelle:

    Leuk dat je zo vaak schrijft wat je allemaal meemaakt! Ik ben trouw elke keer jouw verhaaltjes aan het uitprinten om ze in een map op het werk neer te leggen, wat vind je daarvan?
    Ik wordt wel een beetje jaloers hoor van je verhalen,pas maar op dat ik straks niet op de stoep sta ;-)
    Vandaag is het vrijdag en het ziet er natuurlijk niet echt rooskleurig uit zo zonder jou! Met wie moet ik nu heel de middag niets doen?? (als er iemand van TUI meeleest; dat is natuurlijk een grapje, Matthijs en ik werkte op vrijdag altijd het hardst van iedereen!)
    Blijf vooral zo doorgaan met ons op de hoogte houden en pas een beetje op op Termini (even moederlijke adviezen :-))
    Fijn weekend!
    xxx

  • 22 Februari 2008 - 07:14

    Anne:

    Hahaha nou jammer joh, volgende keer beter! Heb je trouwens gehoord dat je tegenwoordig 11 euro moet betalen om het Forum Romanum op te mogen? Ga je dan zeker ook maar niet doen he ;)

    Spreek je snel, kus

  • 22 Februari 2008 - 08:31

    Weijma:

    15 Euro alleen entree. Zijn ze daar in Roma wel lekker?
    Heb je een schoenendoos met euro's bij je?
    Hier in Apeldoorn is dat niet zo duur, of er moet een bekende zanger komen.
    Is het in Gouda ook zo duur?
    Je vermaakt je in ieder geval prima. dat beetje studeren doe je er zo en passant bij. Een gezellig weekend en we horen weer van je.
    Ciao.


  • 22 Februari 2008 - 15:48

    Anna Francesca:

    Ciao Matteo, perfetto! quindici euro? ma é tantissimo, allora andiamo a Trastevere? sono contentissima che ti fai un bel giro questo fine settimana. Mi raccomando: salutami Ostia Antica che é bellissima e naturalmente tutti i tuoi amici. Abbraccione, AF
    PS: che tempo fa giú da noi in Italia?

  • 22 Februari 2008 - 16:15

    Hendrik-Jan & Bretta:

    Ciao Matteo,

    Vandaag voor het eerst over jouw ervaringen in Italie gelezen! Wat geweldig!! Om jaloers van te worden! Geniet er vooral van en graag tot een volgende keer!

  • 23 Februari 2008 - 10:02

    NIcole:

    Matteo,

    Wat een leuke verhalen! Ben nu echt jaloers, al begrijp ik niet alle Italiaanse termen, toch leuk om te lezen! Maar wel jammer dat het daar nog koud is, dan valt dat voor ons Hollanders weer beetje mee:P...Maar jaa heb je je zuurkool al gehad of niet?
    Verder alles goed?
    Je hebt echt super mooie foto's!
    Spreek je hopelijk snel weer!

    Liefs,

    Nicole

  • 23 Februari 2008 - 18:34

    Marga En Fabian:

    Hee matthijs,

    ik ben nu bij Marga. Hoe was het vandaag in Ostia Antica. Hier is het sowieso leuk. De eerste keer dat ik hier slaap zonder jou volgens mij. Thomas en elvis zijn gek zoals altijd en zoals gewend. Veel plezier nog dit weekend. En de rest van de nog 4,1 maanden die nog komen. ook namens Marga, Thomas en Elvis

    Ciao

  • 24 Februari 2008 - 21:42

    Tante Linda:

    oei, Matthijs zwervend door nachtelijk Rome, goed dat je moeder dat niet wist op dat moment...
    Geniet van je vrijheid maar... be carefull (spreek geen Italiaans)
    groetjes van ons allemaal & poot van Rex!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Rome

Matthijs

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 1953
Totaal aantal bezoekers 27214

Voorgaande reizen:

02 Maart 2014 - 01 Juni 2014

Down Under

25 Juni 2010 - 07 Augustus 2010

Midden-Amerika

17 Februari 2008 - 05 Juli 2008

Wonen in Rome

Landen bezocht: